zondag 11 maart 2018

Schaatsen ? Het is lente !


Er zijn schaatswedstrijden in het Olympisch stadion van Amsterdam, maar de natuurliefhebbers weten dat de lente begonnen is. De schaatsers hebben dat waarschijnlijk ook wel gemerkt, want het was gisteren 15 graden boven nul.

De vogels zingen weer en op Facebook zag ik al de eerste berichten van mensen die hommels door de tuin hadden zien vliegen, of vogels met nestmateriaal zagen slepen. Dat laatste zag ik zelf ook al. Ik kijk uit op een hoge conifeer, waar een paar eksters al dagen de ene na de andere tak naartoe transporteren.

Een eksternest is een flink bouwwerk, zo groot en rond als een basketbal. Bij een conifeer zie je dat niet, maar in een loofboom vallen ze behoorlijk op en dan vooral in de winter als de bladeren gevallen zijn. En als zo'n nest, in een storm, kapot waait zie je, aan de massa takken op de grond, hoe omvangrijk het bouwsel was.

Het nestkastje op mijn balkon staat ondertussen in de belangstelling van een paartje koolmezen. Ik zag ze er al een aantal keer in- en uitvliegen, maar nestmateriaal hebben ze er nog niet binnengebracht. Toen ik er gisteren even naar binnen keek was het nog leeg, op wat mezenpoepjes na.

De kenners veren op, nu ik het over mezenpoep heb, want dat betekent dat de mezen waarschijnlijk in het nestkastje geslapen hebben. En als ze er geslapen hebben, dan voelen ze zich er veilig en is de kans dus best groot dat ze er ook in gaan nestelen.

We zullen het af moeten wachten. Tot nu toe heb ik niet veel geluk gehad met nestelende mezen. Het ging vaker mis, of helemaal niet door, dan dat er jonge meesjes uitvlogen.

Terwijl ik dat de afgelopen dagen een beetje in de gaten zat te houden zag ik ook een eekhoorn door de bomen aan de overkant voorbij rennen. Dat was al leuk maar nog niet zo bijzonder als de drie appelvinken die ik bovenin een eik, aan de rand van het park, zag.

Om appelvinken goed te zien heb je een verrekijker nodig, ze zitten meestal hoog in de boomtoppen, maar als je ze in het vizier hebt is het ook genieten. Wat een kanjers van snavels! Men zegt dat ze er kersenpitten mee doormidden kunnen bijten – de Duitsers noemen ze niet voor niets 'Kernbeißer' – en met hun goudbruine kop en donker omrande ogen zien ze er vervaarlijk uit.

Het zijn natuurlijk volstrekt onschuldige beestjes die letterlijk geen vlieg kwaad doen, want het zijn zadeneters. En ook nog eens tamelijk schuw en als ze boven in een boom zitten, moeilijk te zien. Dus...

En nu weer even schaatsen kijken...

Van de appelvink heb ik een paar wazige foto's gemaakt. 

Betere plaatjes vind je bij Vogelbescherming



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

5 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Abnormaal dat schaatsen in maart. Mens en dier kijken hoopvol uit naar de lente en Timmerman en Wennemars zeveren op de radio vrolijk over rondetijden van Kramer en Wüst en co. Na dit weekend is het nog niet voorbij. Volgende week wereldbeker schaatsen. Het zou verboden moeten worden, schaatsen in maart!

Jan de Stripman zei

@zelfstandig Journalist - Kom, kom... De rest van het jaar moeten we het geklets over voetballen aanhoren...;o)

martin zei

Als je even genoeg hebt van de vogels kan je ook Parijs-Nice volgen of de Tirreno Adriatico. Afgelopen winter heb ik veel plezier gehad in het veldrijden met of zonder van der Poel (mooie sport). Dat geldt ook voor wedstrijden op de weg, zonder Poels, Oomen of Dumoulin, vandaag lekekr spannend tot aan de finish in Nice. Prachtige sport en het is niet zo dat vast programmering ervoor wordt verdrukt.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven :-).

Jan de Stripman zei

@martin - Het wielrennen en veldrijden volg ik op de voet. Eh... nou ja, je begrijpt wat ik bedoel...;o)

@Zelfstandig Journalist - Van het voetballen kijk ik het liefst de samenvattingen, al die live wedstrijden - en vooral de praatprogramma's ! - sla ik over...