zondag 11 februari 2018

Stroomstoring


Vorige week zaterdag hadden we een stroomstoring, of eigenlijk zondagochtend heel vroeg, maar het voelde nog als zaterdag. Ik sliep al en had er waarschijnlijk pas de volgende ochtend iets van gemerkt als mijn vrouw me niet wakker had gemaakt. Die lag nog laat naar de tv te kijken en merkte dus direct dat er iets mis was.

Ongerust maakte ze me wakker, er zou toch niets mis zijn in huis ? Kortsluiting, of zoiets ? Ik wankelde mijn bed uit. Ja, het hele huis was donker, maar aan de overkant van de straat brandde wel licht.

De elektriciteit is bij ons verdeeld over twee groepen, met elk een stop. Is er ergens in huis kortsluiting dan knalt er een stop kapot, maar nooit alle twee tegelijk. Ik keek nog eens goed uit het raam en zag dat het bij alle huizen in de straat donker was, inclusief de straatlantaarns.

Er brandde wel licht op de hoofdweg, wat verderop en bij de verzorgingsflat achter de vijver, aan de overkant. Het zou dus een lokale storing kunnen zijn, die alleen onze straat getroffen had.

Ik ging even naar het toilet, wat nog best een gedoe is, in het stikkedonker. Mijn vrouw had intussen een kaarsje aangestoken in de woonkamer. Wat te doen ? Ik had weinig zin om in het duister op zoek te gaan naar het telefoonnummer van de netbeheerder.

We hoorden gestommel bij de buren beneden. Zouden we er maar op vertrouwen dat zij zouden bellen ? Het kon eigenlijk allemaal weinig kwaad, op dit tijdstip en met de winterse temperaturen. De koelkast zou best een tijd koud blijven en verder hoefden we niets, wat stroomverbruikende apparaten betreft.

We gingen weer naar bed en mijn vrouw viel vrij snel in slaap. Ik had er wat meer moeite mee, zoals meestal wanneer ik uit mijn slaap gehaald ben. Het viel me op hoe stil het nu was. Zelfs de centrale verwarming, die anders de hele dag door ruist, was nu stil. Daar zal dus ook wel een elektrische pomp achter zitten.

Zo lag ik nog een poosje naar de stilte te luisteren, tot ik dan toch wegdoezelde. Kort daarna werd ik met een schok weer wakker omdat de TV aansprong. Ook de wekkerradio stond te knipperen en de verwarming begon te ruisen. We hadden weer stroom !

Mijn vrouw had er niets van gemerkt, die sliep rustig verder. Ik moest voor de derde keer proberen de slaap te vatten...



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men




4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Misschien toch handig om een zaklamp aan te schaffen?

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Ach, voor die ene keer in de paar jaar. Ik kan beter met mijn vrouw afspreken dat ze me niet meer wakker maakt...;o)

martin zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
martin zei

Soms lees je van die verhalen over wijken in het buitenland waar de stroom het iedere dag een paar uur doet. Zaak om je boeltje zo te organiseren dat je dan snel alles hebt wat nodig is.

Soms moeten wij met een kaars naar de stoppenkast. Die is bij ons op de overloop en afgelsoten met een slot. Alleen al de juiste sleutel aan de bos vinden, is al een heel werk.