zondag 8 april 2018

Eindelijk lente !


'Eindelijk lente !', juicht de krant. Maar even verderop lees ik dat de normale temperatuur voor april 12 graden is. Met de 20 graden van dit weekend is het dus behoorlijk warm voor de tijd van het jaar. 'Nu al lente' zou meer op z'n plaats zijn.

We zijn ook al vergeten dat de winter, op een paar weken na, erg zacht was. In januari stonden de lobelia's nog te bloeien op mijn balkon. In februari heeft het flink gevroren, zodat mijn aardbeienplant gesneuveld is. Maar een lange, strenge winter was het niet.

'Retourtje Barcelona vanaf 29 euro', lees ik op internet. Maar omdat sommige mensen zo goedkoop willen vliegen betaalt de rest dat met een heerlijk lentezonnetje dat amper door de vliegtuigstrepen heen kan komen. En dan willen ze dat idiote vliegen nog uitbreiden ook !

Het had een prachtig weekend kunnen zijn als er minder vliegtuigen waren. Als het vliegen niet zo gesubsidieerd zou zijn. Als het reizen per trein beter geregeld was. Retour Barcelona met de trein: 289 euro, lees ik in de krant.

Maar laat ik niet te somber doen. Het gras naast de flat is gemaaid. Alle bloemetjes weg. 
Alle ? Nee, op mijn balkon staan de madeliefjes dapper te bloeien ! En ik heb nog drie andere plantensoorten voor de maaier gered, die later hopelijk in bloei gaan komen. Het is bescheiden, twee bloempotten vol, maar toch schept het voldoening.

En de koolmezen hebben een nestje gebouwd in ons nestkastje. Ik zag ze eerst met takjes aankomen en toen met plukken mos. Nu is het stil rond het kastje, maar, als alles goed gaat, worden nu de eitjes gelegd.

Dan is het een paar weken wachten voordat er jonge mezen zijn. Misschien begin mei. Rond die tijd moeten dan ook de bomen in blad zijn gekomen en de rupsen verschijnen die de mezen dan weer aan hun jongen kunnen voeren.

Nu is er nog geen groen blaadje te zien, maar de mezen hebben er vertrouwen in. Ik wacht het af en hou jullie op de hoogte...

Zie: 'Naar Barcelona met de trein...', een artikel in de Volkskrant. 

Foto's van de nestbouwende mezen 


De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 en deel 9 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

7 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik snap je kritiek op de luchtvaart wel, maar het is te eenzijdig. Hoelang denk je dat je erover doet om in Barcelona te geraken met de trein? En dan al die overstappen. Dan neem je vanzelf wel het vliegtuig en zit je er binnen drie uur. Wil je echt de burgerluchtvaart flink verminderen, dan moet je niet alleen naar de toeristen kijken. Wat dacht je van al die voetbalploegen die kris kras door Europa vliegen om een wedstrijdje te spelen? Die schaatsers die van Calgary naar Zuid-Korea naar Heerenveen vliegen om hun rondjes te rijden? Al die popsterren die van continent naar continent vliegen voor een optreden? Daar valt veel te winnen door daarmee te kappen. Maar willen we dat als supporter of fan?

Jan de Stripman zei

Kritiek op de luchtvaart kan niet eenzijdig genoeg zijn ! Er zijn heel veel nadelen aan en weinig voordelen. Het wordt bovendien door de overheid gestimuleerd, wat gewoon crimineel is gezien de impact op klimaat en omgeving. Als alleen sporters en muzikanten nog zouden vliegen zou dat een enorme vooruitgang zijn !

martin zei

Je zit in tien uur hartje Barcelona. Slow food, slow travel. maar helaas geen tijd voor slow. Ik moet weer snel achter de TV.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Hoezo de overheid subsidieert het vliegen?

martin zei

Stimuleert is iets anders dan subsidieert. Het klopt dat beide geen BTW betalen over internationale tickets en beide geen accijns over energie (kerosine en elektriciteit).

De prijs van kerosine is bij dezelfde opbrengst 3 maal lager dan van elektricieit en een verschil zal ook wel in de arbeidskosten zitten (zit je acht uur in de trein naar Barcelona en 3 uur in het vliegtuig dan maakt dat een belangrijk kosten verschil.

Maar een belangrijke kostenpost wordt vergeten en dat is het gebruik van milieugebruiksruimte. Fossiele brandstoffen zin vies, terwijl groene stroom wel mogelijk is. Dat verbruik van ons aller aarde zou ook belast moeten worden. Als je dat neit doet stimuleer je het viezere vliegen.

Zelf zou ik zeggen: mensen mogen ook wel wat meer in hun achtertuintje of op hun balkon mogen kijken. Daar is ook veel moois en verstrooiends te zien.

Barbara1977 zei

ik kwam via google op jouw blog terecht, ik hoop dat jij mij kunt helpen, wij hebben ook een broedend paar pimpelmezen in het nestkastje. dit is de eerste keer dat we hopelijk een nestje pimpelmezen op het balkon krijgen.
Er hangt vlak naast het nestkastje een beschermkooi silo met vogelvoer.
Moeten wij dit voer weghalen zodat de pimpelmezen rust hebben? Er komen nl. wel nog koolmezen op af die dan weggejaagd worden, en ook kauwtjes proberen in te breken.

Alvast heel dank!
Groetjes Barbara

Jan de Stripman zei

@barbara - Ook bij mij hangen nestkastje en voer vlak bij elkaar. Ik voer nu minder, om de mezen wat rust te geven. Maar garantie op succes is dat niet. In 10 jaar tijd heb ik maar 2 keer uitvliegende mezen gehad...