zondag 22 april 2018

De rode lijst en de Maya's


Zeker 30 jaar heb ik heen en weer gefietst tussen Soest en Amersfoort. Eerst reed ik naar school, meestal over de Eng, waar in het voorjaar, hoog boven mijn hoofd, de leeuweriken zongen. Later naar mijn werk, langs de rand van de Eempolder, waar toen nog grutto's en tureluurs broedden. Boven de wegberm zag ik regelmatig torenvalken bidden, toen nog de meest voorkomende roofvogel van ons land.

Afgelopen week kwam het verenigingsblad van Vogelbescherming binnen, dat gewijd was aan de Rode Lijst. Dat is de lijst van vogels, dieren en planten die in ons land bedreigd worden. De leeuwerik, grutto, tureluur en torenvalk staan er allemaal op.

Als je nu over de Eng, of door de Eempolder tussen Amersfoort en Soest, fietst kom je ze ook niet meer tegen. Oorzaak: de moderne landbouw waardoor er voor vogels niet veel meer te eten is.

Is het alleen maar slecht nieuws ? Nee, met sommige vogels gaat het beter. Het moderne agrarische landschap blijkt heel geschikt voor grote groepen ganzen, die nu ook meer in ons land blijven broeden dan vroeger. Met sommige roofvogels gaat het ook goed. In de jaren '80 viel ik bijna van mijn fiets toen ik, op vakantie in de Ardennen, een buizerd boven de bossen zag cirkelen. Nu zie ik elke week buizerds, gewoon vanuit mijn huis. Vorige week zag ik er zelfs 4 tegelijk rondjes draaien boven het Baarnse bos.

De buizerd is dus niet afhankelijk van de hoeveelheid grutto's en andere weidevogels. En omdat bepaalde landbouwgiffen niet meer gebruikt worden heeft de de buizerdstand zich kunnen herstellen. Dat is het grotere, goede nieuws: De mens kan de boel verpesten, maar als we ons beter gaan gedragen herstelt de natuur zich weer.

Wat dat betreft hoorde ik een leuk bericht op de radio. Wetenschappers hebben sporen van ruïnes ontdekt in de jungle van Guatemala. Er blijken daar, verborgen onder regenwoud, grote gebieden te zijn die zo'n duizend jaar geleden bebouwd waren.

Leuk voor archeologen, maar ook hoopvol voor natuurliefhebbers. Wat wij aanzagen voor ongerept regenwoud, blijkt ooit cultuurlandschap met wegen dorpen en steden te zijn geweest. Toen, om nog onbekende redenen, de mensen daar wegtrokken, heeft de natuur zich weer in al haar glorie hersteld.

Nog mooier zou het zijn als we met ons handelen wat meer rekening zouden houden met de natuur. Zodat die niet eerst verwoest wordt en zich dan weer moet herstellen.

De Rode Lijst bij Vogelbescherming 

Maya ruïnes ontdekt in Guatemala op de website van de NOS 



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Stripman zelf. 

Klik hier voor deel 1 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 en deel 10 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

De Maya's waren vooruitziend.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Misschien heeft de natuur ingegrepen. Men denkt dat ze wellicht in de problemen kwamen door lange periodes van droogte...