zondag 25 maart 2018

Madeliefjes redden


Ik heb vroeger wel eens iets geschreven over 'guerrilla tuinieren', dat is buiten de officiële groenvoorziening om, op eigen initiatief, iets toevoegen aan de bomen en planten in de openbare ruimte.

Er is een website van een groep die zich Guerrilla Gardeners noemt. Zij schrijven: 'We leggen tuinen aan op die ‘vergeten’ stukjes rommelige of braakliggende grond die iedere gemeente wel heeft. Gewapend met gieter, schop en planten toveren we de stad om in een groene oase.'

Heel mooi ! En ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd, maar zonder veel succes.

Het plantsoen naast onze flat was lange tijd een wat verwaarloosd stuk met rommelige struiken. Daar heb ik wel eens een gezellig bloemetje tussen gezet, of een boompje, dat spontaan in een van de bloempotten op mijn balkon was opgeschoten.

Maar op een zeker moment heeft men een hovenier ingehuurd die direct alles uitroeide wat afweek van hortensia, rozenstruik, of cotoneaster. Al mijn toevoegingen zijn ijverig weg gewied, afgezaagd, weg gesnoeid, of uit de grond getrokken.

Een paar seizoenen terug constateerde de hovenier dat er zevenblad in het plantsoen groeide, een woekerend plantje dat moeilijk weg te wieden is. Dus heeft hij het zo grondig doodgespoten dat de overblijvende struikjes er nog steeds niet helemaal van hersteld zijn.

In het grasveld, tussen de huizen in, bloeide vorig voorjaar madeliefjes, vergeetmenietjes, klaver en paardenbloemen. Tot het tijd werd om te maaien. Nou ja, denk je dan, die bloemetjes komen wel weer terug. Maar een week later werd er weer gemaaid en een week daarna weer.

Toen het vervolgens een tijdje warm en droog was veranderde het grasveld in een bruine, kale vlakte. Er zullen wel veel mensen zijn die dat mooi vinden want het aantal grasvelden in ons dorp neemt de laatste jaren toe. Bloemperken worden opgeruimd, want die vergen onderhoud, en vervangen door makkelijk te maaien vlaktes.

Op dit moment is het gras nog groen. Er bloeit nog niet heel veel, maar er zijn wel plantjes zichtbaar tussen het gras. Het zou mooi zijn als het gazon wat verwaarloosd zou worden, maar eerdaags begint het maaiseizoen weer...

Dus vanochtend vroeg, de hele buurt lag nog te slapen, ben ik met een schep naar buiten gegaan en heb wat madeliefjes en andere plantjes uit het grasveld gered. Ik denk niet dat je dat guerrilla tuinieren mag noemen. Maar ik ga proberen of ze op mijn balkon willen groeien.  



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 en deel 7 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Wat een nobele daad!

Jan de Stripman zei

Iemand moet het doen...;o)

Er staan nu twee bloempotten op balkon met wel vijf verschillende plantensoorten er in. Mij benieuwen of het in leven blijft en wat voor bloemetjes er aan komen !

martin zei

je bent een vandaal (-;

Jan de Stripman zei

@martin - Maar met de beste bedoelingen ! Een soort Robin Hood vandaal...;o)

Ik heb me trouwens beperkt tot een hoekje van het grasperk dat al door een vrachtwagen kapot gereden was. En de gaten heb ik netjes weer opgevuld...