zondag 31 december 2017

Het jaar 2017 netjes opgeslagen


Dat waren bijna 1000 mailtjes, meer dan 3700 foto's – waarvan de meeste van wolkenluchten, ruim 50 nieuwe stripafleveringen – waarvan ik er maar 16 zelf maakte (waar zouden we zijn zonder de Geheimzinnige Hulpman ?), zo'n 275 tekst-bestanden, meer dan 2 gigabyte aan filmpjes – voornamelijk van ons muzikale optreden in mei.

Bij elkaar zal het zo'n 8 tot 9 gigabyte aan bestanden zijn, het jaar digitaal samengevat. Alles netjes opgeslagen op externe harde schijven en voor de zekerheid ook maar op DVD gebrand. Dan kan ik het komende jaar beginnen met nieuwe, lege mapjes.

Niet dat ik verwacht nog veel om te gaan kijken naar de mails, teksten en foto's van 2017. Ik heb al mijn e-mails netjes gebackupt, maar ik kan me niet herinneren dat ik er ooit één opgezocht heb van verder dan een paar weken geleden.

Met de digitale foto's gaat het net zo, vrees ik. Ze zijn wel opgeslagen maar niemand die er meer naar omkijkt. Dan kregen de ouderwetse foto-albums met familiekiekjes meer aandacht.

De strips en teksten vergaat het iets beter, maar dat komt omdat ik af en toe denk dat ik mezelf aan het herhalen ben. Overigens zijn er internetvrienden die me er haarfijn op wijzen, als ik mezelf over het hoofd heb gezien. Wel een geruststellend idee, dat er mensen zijn die beter in de gaten houden wat ik doe dan ik zelf.

Ik verbaas me wel eens over huisgenoten die geen moeite doen om bestanden van laptops of tablets op te slaan. Een nieuw apparaat ? Weg met het oude en we maken wel weer nieuwe foto's. Maar eigenlijk hebben ze wel gelijk. Al dat opslaan is maar flauwekul. Alsof mijn achterkleinkinderen tienduizenden foto's van wolkenluchten gaan bekijken.

Aan de andere kant zijn er mensen die zelfs hun Tweets en Facebookberichten opslaan. Dat gaat me een beetje te ver, ik maak ook geen opnamen van elk gesprek of telefoontje dat ik voer.

Het jaar 2017 is bewaard en opgeslagen, ook al heeft dat niet heel veel zin. Ik ben klaar voor een nieuw digitaal jaar.

Een fijne jaarwisseling gewenst !



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 en deel 8 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


4 opmerkingen:

Annette zei

Ook voor jou Jan! Hoewel jij dit ons al wenst ;)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Had het gisteren te druk om een krabbel achter te laten. Inderdaad, wat moet je met zoveel GB aan foto's?

martin zei

Ik heb al mijn mails nog vanaf eind jaren tachtig. Tot 2003 moet ik wel een oude komputeer opstarten. Soms kijk nog wel eens iets terug. Af-en-toe zet ik een oude tekst zelfs op Broekstukken. Zo is mijn oudste blog van 1998. De tekst had ik geschreven voor en blad. Ik kon hem niet meer vinden en wilde het wel citeren. Tweets ik haal er 25 uit de 100 die ik in de week de deur uit doe en plaats die geordend in een bestand. Het heeft dit jaar al verschillende keren zijn dienst bewezen. Goed jaar!

Jan de Stripman zei

Dank voor de goede wensen ! Ik reageer te laat omdat ik geen meldingen van reacties meer krijg. Zou wel moeten volgens de instellingen, maar Blogspot is gratis dus ik zal maar niet klagen...;o)

Goed voornemen: Zelf af en toe kijken of er iemand gereageerd heeft...