zondag 17 december 2017

Een beetje sneeuw


Ach, zo'n paar sneeuwvlokjes ! Vroeger... Ja, dit wordt zo'n 'de jeugd van tegenwoordig is niets meer gewend' verhaal. Want er viel een laagje sneeuw vorige week en het halve land lag plat. Gestrande reizigers op Schiphol. De scholen sloten de deuren !

Vroeger ging dat heel anders ! Ik zat in de jaren '60 en '70 op school en toen sneeuwde het ook wel eens. Jongens, wat heb ik winter na winter gehoopt dat we nu eindelijk eens ijsvrij kregen. Dat het schoolbestuur inzag dat het echt niet langer verantwoord was om ons, over dikke lagen sneeuw en ijzel, te laten fietsen. Dat ik eindelijk eens lekker, op een doordeweekse dag, uit zou kunnen slapen.

Nou, mooi niet. Ik kan me niet herinneren dat het ooit gebeurd is. Wij moesten wekenlang lijdzaam toezien, vanuit het klaslokaal, hoe die mooie sneeuw begon te smelten. We moesten er wel doorheen fietsen, maar er mee spelen, ho, maar ! Zelfs sneeuwballen gooien was ons verboden, op het schoolplein. Nu ligt er één dagje sneeuw en de kinderen worden naar huis gestuurd !

We kweken een generatie van watjes. Laat me je vertellen wat een generatiegenoot afgelopen week meemaakte. Hij is een paar jaar jonger dan ik, maar toch een vent van Jan de Wit.

Als bijverdienste gaat hij feesten en recepties langs met een omgebouwde bakfiets. Daarop zijn speakers gemonteerd en een ouderwetse platenspeler. Als DJ Play It Again Sem draait hij daarop muziek uit de jaren '50 en '60.

Mijn vrouw belde hem van de week en toen vertelde hij dat hij die avond naar Doorn moest, met zijn bakfiets, voor een optreden. Doorn ligt, vanuit Soestdijk gezien, aan de andere kant van de Utrechtse Heuvelrug, dus ik riep dat hij dan bergop moest. Dat was geen probleem, zei hij, want z'n bakfiets had elektrische trapondersteuning.

Ja, onze generatie bestaat uit bikkels, maar helemaal wars van moderne techniek zijn we niet. Toch is het, ook dan nog, zeker een uur fietsen.

De volgende dag zagen we hem en toen vertelde hij dat het toch wat tegengevallen was. Er bleek meer sneeuw op de weg te hebben gelegen dan hij verwacht had. Hij moest zelfs een paar keer afstappen, om zijn bakfiets tegen de besneeuwde heuvels op te duwen. En dat allemaal in het pikkedonker, want veel verlichting was er ook niet.

Op een zeker moment werd hij ingehaald door een auto, die met een rotvaart langs hem scheurde. Daarna nog één ! Vloekend op die onbeschofte automobilisten ploeterde hij verder. Daar weer een auto die hem rakelings passeerde !

Bleek hij in het donker van het fietspad af geraakt te zijn en op de provinciale weg beland.

Uiteindelijk is hij heelhuids aangekomen en, na een heel geslaagde avond muziek draaien, ook weer naar huis gefietst. Wat een kerel ! 
Kom daar eens om bij de jeugd van tegenwoordig !

Bezoek DJ Play It Again Sem op Facebook


Of bekijk de video's op YouTube 


De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men





2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Het verschil met de jaren 70 is wel dat er nu veel meer mensen onderweg zijn. Overigens lijkt sneeuw mij niet ideaal voor een platenspeler en lp's, goed ingepakt of niet.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Ik geloof niet dat het op die avond zelf sneeuwde, het probleem zat hem in de sneeuw die al eerder gevallen was.