zondag 3 september 2017

Snotteren bij mooie muziekverhalen


Zo, dat was weer eens een ouderwetse verkoudheid. Niet dat ik reden tot klagen heb, hoor, het was lang geleden dat ik het voor het laatst zo te pakken had. Maar jullie kennen het vast wel uit ervaring: Maandagavond een beetje keelpijn. Dinsdag wakker worden met keelpijn, hoofdpijn en een verstopte neus.

Die neus begint dan te lopen op woensdag en dan is het hoesten en niesen, zodat je donderdag krom loopt van de spierpijn. En nog steeds hoest en snottert en rilt en zweet. Vrijdag begint het dan een beetje beter te gaan. Je hebt geen handvol paracetamollen meer nodig om de dag door te komen. Je hebt niet meer de halve nacht liggen hoesten. En dan zaterdag een kanjer van een koortslip.

Van al mijn goede voornemens is ondertussen niets terecht gekomen, deze week. Ik heb eigenlijk alleen wat muziek geluisterd, op YouTube, en wat muzikantenbiografieën gelezen. Er was een documentaire over Joe Cocker op TV, dus dat vulde elkaar leuk aan. Ik weet nu dat die Mad Dogs & Englishmen tournee, waar ik laatst over schreef, bijna de nekslag is geweest voor Joe.

Hij was afkomstig uit een eenvoudig arbeidersmilieu, uit de Engelse staalstad Sheffield, en begon zijn loopbaan in het pubcircuit. Daar lustte men wel een pint bier, natuurlijk, dus alcoholgebruik was hem niet vreemd. Maar tijdens die wildemans tournee door de VS kwamen daar allerlei andere middelen bij.

Daarbij was het een financiële ramp, zodat Joe, na afloop, geestelijk en lichamelijk gebroken en helemaal platzak, terugkwam in Engeland. Het heeft jaren geduurd voordat hij weer aan zingen toekwam en daarna nog tientallen jaren voor hij zichzelf weer echt onder controle had.

Als tegenwicht las ik over en luisterde ik naar zangeres Jackie DeShannon. Misschien niet voor iedereen een bekende naam, maar ze heeft een aantal grote hits voor anderen geschreven en zelf ook, in de jaren '60 en '70, een paar behoorlijke successen in de hitparade gehad.

Jackie was bovendien een leuke, blonde, meid die uitging met Elvis en liedjes schreef met de vriendin van Eddie Cochran. Ze zong in het voorprogramma van de Beatles, met een begeleidingsband waar een piepjonge Ry Cooder gitaar in speelde. Ze schreef liedjes samen met Randy Newman en zong de tweede stem op Van Morrisons hit 'Warm Love'.

Ze trouwde twee keer. Het eerste huwelijk duurde maar kort, maar het tweede, met muzikant Randy Edelman, houdt al meer dan 40 jaar stand. En ja, ze leeft nog, is inmiddels 73 jaar oud en nog in goede gezondheid. Ze presenteert nog wekelijks haar eigen radioprogramma. Niet elk muzikantenverhaal is droevig...  



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van het vorige verhaal. 


Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men




5 opmerkingen:

martin zei

Heb je ook die documentaire over The Staples gezien? Geen drugs en alcohol. Ik heb de afgelopen week de 3 dubbel van The Band tussen de bedrijven door weer eens afgespeeld. Daarop spelen ze mee.

Jan de Stripman zei

@martin - Die heb ik gemist. Maar ze zijn wel bekend, natuurlijk !

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Gelukkig ben je nu weer beter, maar om te beweren dat het kwam door mijn muziekkeuze is wel kras hoor!

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Daarom heb ik dat in dit verhaal maar niet herhaald...;o)

martin zei

Jan voor als je weer ziek bent dan:
https://www.youtube.com/watch?v=kLxG4RtonDY
(maar wacht maar even, bovendien slechte kwaliteit)

Nu kan je overigens ook nog zes dagen Ronde van Spanje kijken. Genieten van een oude man uit Spanje, een jonge Superman uit Colombia en drie Nederlanders bij de eersten.