zondag 17 september 2017

Het zal wel toeval zijn...


Het zal wel toeval zijn, maar vorige week schreef ik over de spam in mijn mailbox en deze week is de hoeveelheid daarvan ineens drastisch afgenomen. Ik eindigde mijn verhaal, vorige week, met de opmerking dat ze mijn uitgaande mail wel niet zouden lezen, maar je zou haast denken dat ze dat wel hebben gedaan.

Maandag ontving ik nog 37 ongewenste e-mails, dinsdag 10 en woensdag nog maar 2. Begonnen, in de afgelopen weken, mijn ochtenden met het wegwerken van een stuk of twintig spamberichten, vanmorgen ontving ik er maar 1.

Even vroeg ik me af of er misschien iets mis was met mijn mailprogramma, of de mailserver. Ik logde in op mijn webmail, maar ook daar waren geen grote hoeveelheden spam te vinden. In het mapje ongewenst hadden zich de afgelopen twee weken slechts 3 mailtjes verzameld.

Het zal wel toeval zijn, toch ? Het kenmerk van ongewenste mail is dat de ontvanger het niet wenst te ontvangen. Als ze mijn spamverhaal gelezen zouden heb, waarin ik duidelijk aangeef niet blij te zijn met die spam, hadden ze zich waarschijnlijk tevreden in hun handen gewreven. Wij zijn goed bezig ! Hij baalt als een stekker !

Als je je als verzender van ongewenste mail iets aan gaat trekken van de ontevreden ontvangers dan kun je wel ophouden. Dat lijken ze nu wel grotendeels te hebben gedaan, dus zal er wel iets anders aan de hand zijn.

Misschien is er een spamnetwerk opgerold ? Als ik op internet zoek naar berichten van die strekking vind ik geen recente voorbeelden. Een aantal berichten uit 2012 meldt dat er toen een netwerk is aangepakt dat per dag 1,5 miljard mails verstuurde. Dat gebeurde onder andere via gekaapte pc's van onwetende internetters, een zogenaamd botnet.

Er zijn internetbeveiligers die zich inspannen om botnetwerken te blokkeren en het kapen van computers te voorkomen. Misschien hebben die in de afgelopen week een succesje geboekt ? Of misschien heeft de laatste update van Windows er iets mee te maken ?

Als ik nog eens zoek op internet vind ik een forum van mijn internetprovider. Honderden gebruikers klagen over de grote hoeveelheid spam. Ik begrijp dat de provider problemen had met het e-mail spamfilter. Volgens mij heb ik dat in het verleden ooit eens uitgezet, omdat het ook gewenste mail tegenhield. Volgens mijn instellingen staat het nog steeds uit, maar misschien wat minder uit dan voorheen...?


De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van het vorige verhaal. 


Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


4 opmerkingen:

Unknown zei

Van mijn zus hoor ik hetzelfde. Ze moest zich eerst door massa's sapammail heenwerken, vooral fake AH aanbiedingen, en deze week is die stroom zo maar opgedroogd.
Ze hebben dus naar jullie geluisterd.

Ronald

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

De provider heeft je blog gelezen!

Jan de Stripman zei

Maar het gekke is dat bij een groot deel van de andere klanten dus het omgekeerde is gebeurd. Standaard staat het spamfilter aan, je moet actie ondernemen om het - zoals ik heb gedaan - uit te zetten.
Veel andere klanten hadden dus geen last van spam, tot er iets mis ging met het filter en ze ineens net zoveel spam kregen als ik.
Klaarblijkelijk is er nog steeds iets mis, want hoewel het filter bij mij dus uitstaat krijg ik vrijwel geen spam meer.
Dat zal wel niet lang goed gaan...

martin zei

Jan je bent de meest invloedrijke blogger die ik ken!!!