zondag 14 mei 2017

De spechten zijn terug


Het zijn vermoeiende tijden. Er zijn mensen die muziek maken therapeutisch en ontspannend vinden, maar voor mij is het vooral inspannend en kost het veel energie. Het is ook leuk, hoor. Vooral als het een beetje lukt. Maar nu ons optreden steeds dichterbij komt en we de oefenfrequentie een beetje opgevoerd hebben, is het behoorlijk vermoeiend.

Tussen de repetities door doe ik dus niet al te veel, de laatste weken. Komt het wel mooi uit dat het voorjaar is, dat de bomen weer in blad komen en de vogels aan het broeden zijn. Dan is er wat leuks te zien als ik glazig uit het raam zit te staren.

Het kon me dus niet ontgaan dat de spechten weer terug zijn. Ik heb er in het verleden vaker over geschreven, de grote bonte spechten die op ons balkon van het vogelvoer komen eten. Ik heb er foto's van op mijn blog geplaatst en filmpjes op YouTube.

Ons huis staat tegenover een park met hoge bomen, ideaal voor spechten, maar de afgelopen winter kwamen ze niet op mijn balkon. Dat is wel anders geweest, misschien was er dit jaar veel voedsel voor ze te vinden in het park. Ik heb ook al in geen tijden meer een boomklever op mijn balkon gezien, een vogel die zo'n beetje van dezelfde voedselbronnen afhankelijk is als de specht.

Maar, hoewel de boomklevers nog steeds afwezig zijn, de spechten zijn helemaal terug. Gisteren zagen we er drie tegelijk, twee aan de overkant in de bomen, een op balkon aan de pinda's. Ik denk dat het er zelfs vier zijn, twee paar. En ik denk dat ze jongen hebben want ze vliegen weg met de snavel vol vogelpindakaas.

Dus als het een beetje meezit vliegen eerdaags de jonge spechten ons ook weer om de oren...

Voor wie het nog eens wil zien: 
Eén van mijn YouTube-filmpjes met boomklever en specht 

En een oud blogje met wat spechtenfoto's 

En voor wie nog niet wist dat er een optreden aankwam: de blogjes van de afgelopen weken...



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2015 en het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men




3 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Succes met de laatste loodjes qua voorbereidingen!

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Dank je ! Gisteren de laatste repetitie gehad, nu erg uitrusten...

martin zei

Moest me vandaag inhouden om iemand met een rood petje 'specht' te noemen (uit het niets maakte hij wel opmerkingen naar ons die je ook niet naar iedereen kan maken). Hij had het misschien niet begrepen.