zondag 8 november 2015

Een boeggolf van herfstbladeren


Een paar dagen terug reed ik met mijn scootmobiel door het park. Op de paden lag een dikke deken van afgevallen bladeren. Het leek alsof ik in een scheepje over de bladerenzee voer. Mijn wielen verdwenen onder water, ik veroorzaakte een boeggolf.

Toen ik even stopte en achterom keek zag ik dat ik het pad over de breedte van mijn voertuigje schoongeveegd had. Maar toen ik weer verder wilde rijden merkte ik dat mijn wielen geen grip meer hadden. Ik moest eerst een stukje achteruit en om de berg bladeren heen sturen, die ik voor me opgeworpen had.

Het was heel rustig weer, de afgelopen weken, weinig wind zodat het herfstblad lang aan de bomen bleef hangen. Mooi, als je sfeervolle foto's wil maken. Maar nu het eenmaal begint te vallen gaat het ook hard. In twee, drie dagen zijn de grote eiken en beuken in het park voor driekwart kaal.

Of dat nou vroeg of laat in het jaar is zou ik niet durven zeggen. Als ik naar mijn waarnemingen voor Natuurkalender.nl kijk dan zijn de bomen wel eens eerder, maar ook wel eens later kaal geweest. Het is wel uitzonderlijk zacht weer op het moment. Maar ja, een paar weken terug was het nog hartstikke koud.

Klimaatverandering ? Je denkt er toch weer aan en dat komt goed uit. Er is een grote klimaattop in Parijs over een paar weken. De verwachtingen zijn hoog gespannen, maar laten we eerst maar eens afwachten. Het rommelt wel in klimaatland, maar of dat ook echt ferme standpunten op gaat leveren ?

Dat er bij overheden iets aan het veranderen is bleek uit het nieuws van gisteren. In de VS is oliemaatschappij ExxonMobil voor rechter gedaagd omdat kennis over de opwarming van de Aarde lange tijd achter gehouden is. Tegelijkertijd sponsorde ExxonMobil groeperingen die klimaatverandering ontkenden.

Het Financieel Dagblad schrijft: 'De zaak gaat terug tot in de jaren zeventig. Onderzoekers van Exxon zouden toen hebben ontdekt dat door mensen veroorzaakte uitstoot van schadelijke gassen het klimaat schaadt. Maar naar buiten toe hield het bedrijf een ander verhaal vol. Pas in 2006 begon Exxon mee te gaan met het idee dat de aarde opwarmt door grote uitstoot van CO2 (broeikaseffect).'

De staat New York heeft het bedrijf gedagvaard. Het FD: 'Milieuorganisaties juichen het onderzoek toe. Partijen als Greenpeace beweren al langer dat oliebedrijven hun beleggers misleiden. Zo zou een groot deel van de olievoorraden niet meer verkoopbaar zijn, omdat het klimaat te veel opwarmt als deze voorraden daadwerkelijk worden verbrand.'

Leuk dat er nu eens zo'n grote vervuiler aangepakt wordt, nu maar zien of politici met maatregelen durven komen. Tot nu toe was voor hen de economie altijd een stuk belangrijker dan de ondergang van de Aarde.

Als je zelf mee zou willen doen met acties of demonstraties rondom de klimaattop, er is op 29 november een Klimaat Parade in Amsterdam.





De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 en deel 9 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.

Klik op de strip voor een grotere weergave. 

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2015 en het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

3 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

In Antwerpen valt het nog mee met de gevallen bladeren. Zelfs Obama is om wat het klimaat betreft. Maar ja, als volgend jaar een Republikein wordt gekozen, hoeven we van de huidige goede intenties van de VS niets meer te verwachten.

Jan de Stripman zei

Ja, dan kon het wel eens zwaar weer worden...

martin zei

Vlees, vervoer en fabrieken; fosiele brandstoffen die de CO2 zo mooi opsloegen worden er voor verbrand. Ik bang dat de werkelijkheid van de ramp die we over de wereld heen trekken nog teveel wordt ontkent. Nederland boert er bovendien goed bij (dijk hier, keerdam of waterreservoir daar). Windmolens zijn slecht voor de vogels, zonnecollectoren te Chinees (een beetje getijde stroom in het Ijsselmeer mag wel, maar zet geen zoden, alleen weer nieuwe verkoopbare technologie, aan de dijk). Rare jongens die Nederlanders (en anderen).