zondag 21 december 2014

Er is niet veel vrijheid op de gezondheidsmarkt


Op Facebook is er een groep die 'Ziekenfonds moet terug' heet. Er zijn meer dan 75.000 personen lid van. De discussies worden er overheerst door veel geklaag en gemopper, dus dat er veel onvrede is met het huidige zorgstelsel is wel duidelijk.

Uit een opiniepeiling blijkt dat 60% van de Nederlanders het ziekenfonds terug wil, schreef de Volkskrant in november.  Zelfs een meerderheid van de VVD-kiezers zou dat willen. En toen er gevraagd werd of de verzekeringsmaat-schappijen dan maar genationaliseerd moesten worden, was slechts 15% daar tegen.

Ach, ja dat goeie ouwe ziekenfonds. Amersfoort en Omstreken heette het hier. De premie ging direct van je salaris af en als je naar een dokter moest kreeg je dat voor 100% vergoed. Alles ? Nou, niet echt alles. Bij de opticien kon je alleen kiezen voor een ziekenfondsbrilletje. En in ziekenhuizen waren zalen voor fondspatiënten en aparte kamers voor de particulier verzekerden.

Maar goed, dat is verleden tijd. De boel werd geprivatiseerd. Amersfoort en Omstreken werd, Anoz en later Anova, toen Agis en inmiddels is het opgeslokt door Zilveren Kruis. Voor het zover was kreeg ik al een brief van Agis met de mededeling dat ik me bij hun ook goedkoper kon verzekeren.

Nu moet je op je hoede zijn als een verzekeraar je een andere verzekering aanbeveelt, met het argument dat het voor jou voordeliger is. Het bleek te gaan om een polis waarbij Agis zou bepalen waar ik mijn zorg kon gaan halen. Minder vrije keuze dus, precies waar we afgelopen week zo'n gedonder om hadden.

Dat zo'n verzekeraar me graag zo'n polis wil verkopen kan ik begrijpen. Ze sluiten voordelige contracten af met zorgverleners en willen dan natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen daar gebruik van maken. Dat is in hun eigen voordeel.
En het hoeft voor mij ook niet slecht uit te pakken, zolang ik geen second opinion wil, of ruzie krijg met de Agis-dokter, of een alternatieve behandeling wil waar Agis geen contract voor afgesloten heeft. Haken en ogen, dus.

Maar wat ik bij dit alles niet begrijp is dat we niets horen van de zorgverleners zelf. De artsen en ziekenhuizen worden door de verzekeraars toch uitgeknepen ? Ze moeten zo goedkoop mogelijk leveren, willen ze dat niet, dan krijgen ze geen patiënten via die verzekeraar. Wurgcontracten.

Liberale politici noemen dat de vrije markt. Maar de patiënt heeft straks dus niets te kiezen, tenzij hij er flink voor wil betalen en de behandelaars moeten alles maar slikken, anders raken ze brodeloos. Zo is er niet veel vrijheid op de gezondheidsmarkt...

Je vraagt je ook af wie dit nou eigenlijk nog wil ? De kamerleden van VVD, PvdA en D66. Maar die worden niet gesteund door hun eigen kiezers...


Voor wie iets gezelligers wil in deze donkere dagen: Mijn muzikale compagnon, Ronald, heeft alle muziek die we in onze top 200.000 hebben verzameld, in één magistrale afspeellijst op YouTube gezet ! Het zijn al meer dan 800 liedjes...


De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Stripman zelf. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal. 

Klik op de strip voor een grotere weergave. 

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik hoorde afgelopen week dat de huisartsen in de clinch liggen met Achmea over de voorwaarden voor 2015.

Jan de Stripman zei

Dat kan ik me voorstellen, Johan. Toch hoor je betrekkelijk weinig protesten van de professionals...