zondag 7 december 2014

De extra uitgebreide, maar nog lang niet complete, Top 200.000


Soms roep je iets dat gevolgen krijgt. Meestal weet ik me in te houden en zijn de gevolgen niet al te ernstig. Soms zijn ze onverwacht leuk. Zoals deze week toen ik, bij het bekend maken van de nummer 1 van de Top 2000 allertijden, op Facebook schreef dat ik wel 2000 leukere nummers kon verzinnen dan 'Hotel California'. Tenslotte is er wel meer tussen hemel en aarde dan ‘A Stairway to Heaven’.

Ik kreeg bijval, er werden strijdlustige opmerkingen gewisseld en voor ik het wist was er een pagina aangemaakt met de optimistische titel 'Top 200.000', aangezien mijn Facebookvrienden dachten dat we aan 2000 echt niet genoeg gingen hebben.

Een tiental enthousiastelingen, waaronder ikzelf natuurlijk, ging aan het zoeken op YouTube. En we vonden geweldig mooie muziek ! Van de oudste muziek die ooit teruggevonden is (op kleitabletten in Syrië, 3400 jaar oud) tot het zangeresje Kovacs, met haar optreden op het Lowlands Festival van afgelopen jaar.

Van de klassieke componist GustafMahler, die stukken van eigen hand speelt (bewaard gebleven op pianola-rollen) tot een van de vondsten van de week: De Nederlandse band Barrelhouse, die een klassiek bluesnummer van Skip James speelt, met behulp van boventoonzangers uit Mongolië. Verbijsterend !

We plaatsten al die filmpjes op de pagina en er komen er nog elke dag bij. Muziek uit alle, nou ja, veel windstreken en heel veel verschillende stijlen. We hebben natuurlijk klassiek, blues, soul, jazz, rock, country en singer-songwriter, maar ook calypso, latin, gypsy, raggae, folk, punk, hiphop en ja, zelfs Vlaams !

Om maar wat namen te noemen, in willekeurige volgorde:

Louis Armstrong, Bix Beiderbecke, Django Reinhardt, Sonny Rollins, Duke Ellington, Big Bill Broonzy, Charlie Patton, The Rolling Stones, Lou Reed, John Martyn, Steve Forbert, Al Jarreau, Jaap Fischer, Ella Fitzgerald, Pink Floyd, Jochem van Gelder, Nathalie Merchant, Patty Smith, Lord Pretender, Alberto Beltran, Gorki, Leon Redbone, The Ex, De Osdorp Posse, Little Feat, Mercedes Sosa, Thé Lau, Joe Cocker, Leon Russel, J.J.Cale, Queen Ida, Nick Cave, Kekele, Jonathan Wilson, The Proclaimers, Etta James, Johnny and Jones, Metallica, Lamb, Wilson Picket, Linton Kwesi Johnson, Nina Simone, Benny Goodman, dEUS en Taraf de Haidouks.

Allemaal muziekstukken en liedjes, die ontbreken in de officiële top 2000. Maar dat zijn ze nog lang niet allemaal. We zijn ook nog lang niet klaar. Maar we zijn wel leuk op weg. Nieuwsgierig geworden ? Ga naar de Top 200.000 op Facebook https://www.facebook.com/pages/Top-200000/757085274346798 en bekijk en beluister het zelf. Of doe gezellig mee !


De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Stripman zelf. Klik hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal. 

Klik op de strip voor een grotere weergave. 

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

7 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik heb nog wel wat achter de hand voor de komende dagen!

Jan de Stripman zei

Ik kan nog weken vooruit, Johan ! Vooral als ik alles wat anderen aandragen ook wil volgen...;o)

martin zei

Wat mij betreft is het succes zo groot dat ik het een beetje zal volgen, maar ook afhaak. Het is me gewoon te veel; het wordt een dagbesteding en daarvan heb ik er al teveel. Net in reactie op Johan mijn allerliefste regels uit de popmuziek geplaatst:

"Het geluid dat u hoort is de zee. Ik zeg, het geluid dat u hoort is de zee, we zitten op het strand. Ik zeg het omdat het geluid zo vreemd is, zo anders dan het geruis van de zee, dat als je niet zag wat het was, je niet zou weten wat het was."

Mooier nog dan Eten kan
als je de afwas doet, van Gorki.

Teveel is teveel zei de moeder van Henkie met de hoorn. Dat is het mij nu ook, teveel. Ik las ergens reclame voor de top-1000 allertijden. Muziek is te leuk om te schama's vast te leggen.

Jan de Stripman zei

Ik ga in ieder geval af en toe even pauze nemen. Laat het maar even uitrazen, dit tempo houdt niemand lang vol...;o)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik ben er ook niet de hele dag mee bezig. Voorlopig kan ik nog putten uit mijn lijstje en mijn brein komt af en toe op een nieuwe ingeving. Van wie zijn die regels Martin?

martin zei

Van de Kift, De eeuwige bewonderaar, van hun meest toegankelijke CD Hoofdkaas (track/eeuwige-bewonderaar).

Bart zei

Ja, het moordende tempo van de eerste uren (dagen) heb ik ook achter me gelaten.
En soms geef ik wat achtergrond bij mijn keuzes, maar graag laat ik ze ook (meestal) voor zichzelf spreken... ;o)