zondag 16 maart 2014

Zullen we dan maar een lokale partij oprichten ?


Komende woensdag zijn er gemeenteraads-verkiezingen en de keuze in ons dorp is niet eenvoudig. De meeste landelijke partijen doen mee, behalve die van de man die we niet met Hitler mogen vergelijken en dat is, wat mij betreft, geen gemis.

Ik mis wel de SP. Tot mijn verbazing, want ik meen me te herinneren dat die in het verleden wel een afdeling had in onze gemeente. Uiterst rechts en conservatief links vallen daarmee dus af. Partij voor de Dieren is trouwens ook afwezig. Misschien vinden ze ons dorp niet belangrijk genoeg ?

Blijven over de liberalen en dat is tegenwoordig bijna alles, van VVD, via D'66 en PvdA, tot en met Groen Links. En natuurlijk de Christelijke partijen, waarvan er drie meedoen, maar twee daarvan delen samen één lijst. In totaal dus 6 landelijke partijen.

Eén daarvan vond de dorpspolitiek zelfs zo belangrijk dat hij er de wet voor wilde overtreden. De lijsttrekker van de PvdA haalde landelijke pers omdat hij gefilmd was, terwijl hij stemmen stond te ronselen, bij de dorps-moskee. Dat lijkt me geen goede strategie.

Veel van mijn plaatsgenoten zullen eerder al gevonden hebben dat er van de landelijke partijen niet veel goeds te verwachten was. De één na de ander heeft op een zeker moment tegen zijn vrienden gezegd: 'Zullen we dan maar een lokale partij oprichten ? ' En daarom hebben wij nu de keuze uit 7 plaatselijke politieke groeperingen.

Van 'Gemeentebelangen Groen' en een afsplitsing daarvan die zich 'Democratisch Natuurlijk' noemt, via 'Burgerbelang' en 'Leefbaar', naar 'Lokaal Anders' en de 'Partij Voor'... Je kunt het zo gek niet verzinnen of je kunt er de naam van ons dorp achter plakken. En je zou bijna denken dat het ontzettend leuk moet zijn, die gemeentepolitiek, want iedereen wil er zijn persoonlijke zegje doen.

Wij dorpsbewoners vinden onze eigen politiek dus wel belangrijk ! Nou, ja, sommige dorpsbewoners dan, want ook bij ons laat zo ongeveer de helft van de bevolking de hele verkiezingen aan zich voorbijgaan.

Dat is dan toch een vreemde conclusie. De ene helft van ons dorp is zo bevlogen dat ze maar liefst 7 politieke bewegingen zijn begonnen, of zich hebben aangesloten bij 6 landelijke partijen. Terwijl de andere helft zegt: Laat maar zitten, ons interesseert het geen ene malle moer.

Die ene, hopeloos versplinterde, helft moet zo direct wel gaan bepalen hoe de gemeente bestuurd gaat worden. Met alle extra taken die het Rijk naar ons gaat overhevelen. De andere helft laat het lijdzaam over zich heen komen. Echt optimistisch stemt dat niet...


De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 van dit verhaal.

Klik op de strip voor een grotere weergave.

Kijk hier voor deel 1  - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 van het vorige verhaal.


Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog langer terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men




4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik wens je veel keuzewijsheid!

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik wens je veel keuzewijsheid!

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Dank je ! Voor een eigen partij is het nu te laat, dus ik zal wel moeten...;o)

martin zei

Ik stem lokaal, maar die partij heeft een lange geschiedenis.

De SP vind ik hier te blank. Opzichzelf ben ik het wel eens met de visie dat je een lijst niet op ethnische gronden samenstelt, maar als dat jaar-in-jaar-uit betekent dat er alleen een vrouw van Hongaarse en Griekse op de lijst voor resp. stadsdeel en gemeente staan en verder alleen zoveelste generatie Nederlanders dan gaat er toch wat mis wat mij betreft.