zondag 2 juni 2013

Dromen zijn... ja, wat zijn het eigenlijk ?


Volgens de ene theorie verwerk je in je dromen de indrukken van de voorafgaande dag. Een andere uitleg is dat je brein vakantie viert. Een derde hypothese is dat je, door te dromen, nieuwe verbindingen in je hersens uitprobeert. En volgens Freud gingen alle dromen over seks.

Als ik naar mijn eigen dromen kijk dan gaan die bijna nooit over seks. De problemen, of belevenissen, van de afgelopen dag komen in mijn dromen ook zelden aan bod. Maar ik word wel vaak voor lastige opdrachten en raadsels geplaatst. Zo droomde ik laatst bijvoorbeeld dat ik voor een groot gezelschap biefstukken moest bakken.

In een ander droom liep ik met een rugzak vol lege flessen, in een mij onbekende flatwijk, te zoeken naar een glascontainer. Toen ik eenmaal een groepje afvalbakken had gevonden bleken die voor zeer bijzondere objecten bestemd. In de één moest je gebruikte wc-brillen dumpen, in een andere bepaalde medicijnen. Een glasbak kon ik zo snel niet vinden.

Weer een andere droom ging over een bezoek aan een golfclub. Ik ben daar nog nooit geweest en de barman, in het clubhuis, had dat haarfijn door. 'U bent geen lid,' zei hij, zeer terecht. Ik gaf dat ruiterlijk toe, maar toen ik vroeg of ik toch even rond mocht kijken, werd me verder niets in de weg gelegd.

Toen ik weer naar buiten liep werd ik aangesproken door twee oudere dames die me de weg vroegen. Ik kon ze niet helpen, want ik wist de weg niet. Even later werd ik door mijn vrouw en dochter opgehaald. Zij reden in een oude bestelwagen, die voorstoelen had in de vorm van een rieten tweezitsbank. Ik stapte achter in, waar de zetels van zeer dikke kussens waren voorzien. Zo dik dat ik onmogelijk de gesp van mijn autogordel kon vinden.

In de laatste droom die ik me herinner werkte ik in een groot, oud en onoverzichtelijk gebouw. Vanuit het raam op de tweede verdieping zag ik rondom een holle boom op het voorplein water opspuiten. Dat wilde ik eens van dichtbij bekijken.

Ik verliet het pand door een zijuitgang en bij de boom aangekomen zag ik dat het geen water was, maar schimmeldraden, die door de wind uit openingen aan de voet van de boom geblazen werden. Ik wees een paar omstanders op dit merkwaardige natuurverschijnsel en ging weer terug naar binnen.

In het gebouw liepen allerlei mensen rond, waarvan sommige me vaag bekend voorkwamen. Ik volgde een donker meisje de trap op. Na een bocht was ik haar kwijt en het was ook even onduidelijk waar de trap verder ging. In een halletje kon ik kiezen uit verschillende deuren.

Toen ik een van de deuren open deed zag ik een oudere vrouw op een ziekenhuisbed liggen. Het meisje was er ook, maar had nu een verpleegstersuniform aan. Toch had ik de goede deur gekozen, want in een hoek zag ik de trap naar boven.

Helaas eindigden de treden, halverwege de ruimte, tegen een blinde muur. Schuin daarboven was een luik. Dat kon ik alleen bereiken door op een verwarmingsradiator te klimmen en ik moest een afsluitbalk verwijderen om het luik te openen. De opening was niet al te groot en werd aan de andere kant ook nog eens gedeeltelijk geblokkeerd, door kartonnen dozen.

Hoe kom ik daar doorheen ?
Vroeg ik me af. En hoe krijg ik dat luik dan weer dicht ? En waarom is het zo verrekte moeilijk om weer terug op mijn werkplek te komen ?

Zo zie je: weinig seks, wel veel problemen, maar die zijn dan weer niet gerelateerd aan recente gebeurtenissen. En als mijn brein al vakantie houdt, tijdens mijn dromen, dan houdt het er vast van om, ter ontspanning, moeilijke vraagstukken op te lossen.



De Strip: Deze aflevering van het Stripmannen-vervolgverhaal is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel  2 - deel 3 en deel 4 van deze episode.

Klik op de strip voor een grotere weergave.

Ga voor eerdere hoofdstukken naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men




7 opmerkingen:

martin zei

Wel prettig zoveel vertrouwen. De juiste deur gekozen? Wat zou er achter die andere deuren geweest zijn?

Antoinette Duijsters zei

Bij mij zijn dromen vaak een mengelmoes van het verleden en het heden. waarbij sommige zaken uitvergroot worden. Dat zijn vaak punten waar ik me onbewust zorgen om maak.

Jan de Stripman zei

@martin - Misschien is 'de juiste deur' inderdaad een te snelle conclusie. Gezien het geworstel met het luik naar de volgende verdieping. Maar ik vond in ieder geval de trap naar boven terug.

Wat er achter de andere deuren zat droom ik misschien een volgende keer...;o)

@antoinette - Dat zou kunnen. Maar hoe weet je ooit waar je onbewuste mee bezig is ? Zodra je dat doorkrijgt is het immers niet onbewust meer...

Annet zei

Mooi dat je interesse hebt in jezelf. Daar is moed voor nodig. Je zegt al veel over jezelf Jan.

Je onderbewuste weet alles..het is alleen moeilijk te vertalen die symboliek.

Jung schreef erover. Ik heb mijn repeterende dromen kunnen verklaren, al een tijd geleden...En je weet misschien van de cursussen Droomuitleg die ik volgde...

Ik weet niet of er nog cursussen gegeven worden (en dan de ping)...

Fijne middag nog Jan!

Antoinette Duijsters zei

Stripman, omdat ik er over droom, kom ik erachter, waar ik me zorgen over maak. Want meestal zijn het geen prettige dromen.

Anoniem zei

Ik vind het zo grappig dat ik dromen meestal niet onthou, maar dat er wel dromen zijn die terugkeren. Zo was ik pas bij een voorstelling en was ik aan het rennen voor een goed plekje en toen wist ik dat ik dat al eerder had gedaan - alleen jammer dat het goede plekje opgevouwen in een boekenkast zitten was...

Johan zei

Mijn dromen zijn altijd heel onrealistisch, maar wel met voor mij bekende personen.