zondag 24 maart 2013

Onvoorspelbaar – Het weer en de economie



Er ligt weer ijs op de vijver en verderop in het park klinkt het vrolijk ronken van een motorzaag. Maar niet getreurd ! Als de gemeente echt rekening houdt met het broedseizoen, zoals de wethouder me onlangs verzekerde, dan is het met dat kappen, snoeien en rooien eerdaags ook even afgelopen.

Er zingt ook een merel op ons balkonnetje. De lente komt eraan, al is het aan het weer nog niet te merken. Dus maak ik voorzichtig plannen voor mijn balkon-beplanting.

In mijn enthousiasme heb ik vorig jaar twee nieuwe stekken van de fuchsia genomen, zodat ik er nu drie heb, die staan te overwinteren in de trappenhal. Er zitten al kleine nieuwe blaadjes aan, maar eigenlijk moet ik ze in grotere potten zetten.

Er staat ook nog een margrietje dat al fris in het blad staat en een pot waar dahliaknolletjes in zouden moeten zitten. Verder heb ik nog twee amaryllissen (hippeastrums) die deze zomer ook het balkon op moeten.

En dan zijn er nog plannen voor keukenkruiden. Lavas, munt en oregano om het tijmstruikje gezelschap te houden, dat al jaren dapper de koude doorstaat. Maar dan moet het toch echt een beetje warmer worden.

Niet dat we ons zorgen moeten maken. Vorig jaar hadden we in mei nog nachtvorst. En volgens een artikel, in de krant van afgelopen week, waren dit soort winters, met koude nachten tot in maart en april, een jaar of 50 geleden heel gewoon.

Je vraagt je misschien af waarom ik aan het keutelen ben over het weer en de plantjes, terwijl het crisis is in Cyprus en ons eigen land een record aantal werkelozen telt. Ach, de economie is net als het weer. We kunnen er maar verdomd weinig aan doen en alleen maar hopen dat het op een gegeven moment beter wordt.

Economen en politici zijn zelfs nog minder bedreven in het voorspellen van de toekomst dan meteorologen. Maar het weer is dan ook afhankelijk van natuurwetten, de economie van ons eigen geklungel...



De Strip: Deze aflevering van het Stripmannen-vervolgverhaal is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 en deel 7 van deze episode.

Klik op de strip voor een grotere weergave.


Ga voor eerdere hoofdstukken naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



6 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Het wordt druk op je balkon. Als al die planten elkaar dan maar voldoende zonlicht gunnen :-).

Antoinette Duijsters zei

bij mij op het balkon wilt het ook nog niet, helaas.

martin zei

De slaapkamer vuilt zich met balkon en nieuwe tuinplantjes. Het is te koud voor ze en bovendien wordt ons balkon behandeld tegen betonrot.

Economie heeft veel met visie te maken en visies van verschillende economen botsen. Daarmee is de uitkomst vaak anders dan voorspeld door de een, maar klopt met de voorspelling van de ander. De kunst is volgens mij niet om alle economen bij de vuilnis te zetten, maar een lijn te kiezen waar je denkt dat het beste resultaat uitkomt die past bij jouw visie. Strijd zal het blijven. Amen.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Het zal een beetje dringen worden. Maar ik heb 2 balkons, dat scheelt...;o)

@antoinette - Voorlopig is het nog een dooie boel...;o(

@martin - Het valt me op dat men telkens weer verrast is door de ontwikkelingen en er zelden gebeurt wat men voorspelt. Waarschijnlijk omdat er teveel verschillende krachten tegen elkaar in werken...

martin zei

Jan er zijn ook steeds weer mensen die niet verrast zijn. Vanmorgen twee economische visies bij Buitenhof een van een investeerder en een van een econoom bij een bank. De een zoekt naar een goed investeerder klimaat. De ander naar een goede positie voor banken. Die twee visies liepen herhaaldelijk mijlen uit elkaar, zeker waar directe belangen op de achtergrond speelden.

Tegen de 3% maatregel keerde ik me al in 1992 (op basis van helder denken en input van economen die ik vertrouwde). In 1996 schreef ik over de verschuivende economische posities in de wereld (op grond van economen en andere denkiers van her-en-der). Ik begon mijn vredesloopbaan in een club waarvan een van de ideologen zich met kracht keerde tegen wat toen 'het financieringskapitaal' heette. Afstand nemen van (economische) ideeën en theoriën maakt ook machteloos op wat grotere schaal.

Dergelijke verschillen inzichten heb je ook in bijvoorbeeld de biologie, de een vindt ht uitsterven van soorten iets van alle eeuwen. De ander wijst erop dat het kwalijk is dat dieren uitsterven die we nog niet eens kennen. Ze komen beide met andere voorspellingen die hun visie kracht bij zet. Moet dan de biologie bij de vuilnis? Of visie? Of beide? Nee je kiest voor een richting en weet dat de bijbehorende voorspellingen vermoedelijk nooit uitkomen.

Misschien moet ik er zelf nog maar eens een blog aan wijden.

Jan de Stripman zei

@martin - Dat lijkt me een goed idee. Je bent al een eind op weg...