zondag 14 oktober 2012

Komt er een ministerie voor duurzaamheid, natuur en milieu ?


Diederik Samsom en Mark Rutte zijn al een paar weken, in uitstekende sfeer, naar verluid, aan het onderhandelen over een nieuwe regering. Officieel zouden er geen details naar buiten worden gebracht, maar zo af en toe komt er toch een onderhandelpuntje in het nieuws.

Wat ik me daarbij afvraag is of er in het nieuwe kabinet ook een minister voor duurzaamheid, natuur en milieu gaat komen. Tot nu toe is er niets dat daar op wijst. De forensentaks wordt afgeschaft, dus terugdringen van het autoverkeer staat niet bovenaan de lijst van beleidsvoornemens.

Over het afblazen van de plannen voor een nieuwe kerncentrale, die het vorige kabinet zo graag wilde bouwen, heb ik nog niets gehoord. Het stimuleren van alternatieve energie ? Ook daar is bij mijn weten nog niets over uitgelekt. Terwijl ons land, op dat gebied, flink achter loopt bij andere Europese landen.

De ecologische hoofdstructuur, het aan elkaar koppelen van grote natuurgebieden, door Henk Bleker stop gezet, zou weer energiek opgepakt kunnen worden. En dan heb ik het maar helemaal niet over het verminderen van het vliegverkeer. Bijvoorbeeld door eindelijk eens een realistische belasting op vliegtuigbrandstof te gaan heffen.

Ho, ho, hoor ik mijn lezers al roepen, dat gaat allemaal wel ten koste van de economie. En we zitten in een economische crisis. Laten we daar nou eerst maar eens uit proberen te komen, dan gaan we daarna wel weer leuke dingen voor het milieu doen.

Het spijt me dan voor die lezers, maar ik zou de boel om willen draaien. We zouden juist met volle kracht voor duurzaamheid moeten gaan. Op den duur is een gezonde economie alleen mogelijk als natuur en milieu er goed voor staan. Geen economische groei, ten koste van natuur en milieu, dus. Maar een beleid dat gericht is op een gezonde natuur en een schoon milieu, zodat een duurzame economie kan opbloeien.

We zouden de crisis moeten gebruiken om het roer om te gooien. Vandaar mijn vraag: Zou er een minister voor duurzaamheid, natuur en milieu komen ? Het lijkt me een prima baan voor Samsom !



De Strip: Deze aflevering van het Stripmannen-vervolgverhaal is weer gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 en deel 9 van dit hoofdstuk.

Klik op de strip voor een grotere weergave. Ga voor eerdere hoofdstukken naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  en  het Strip-overzicht van dit jaar

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



10 opmerkingen:

Anoniem zei

Prima pleidooi. Hard nodig want zoals je al aangaf loopt Nederland heel ver achter op dit gebied.
Daar liggen grote kansen ook nog eens.
http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/16153_vergroenen_levert_juist_miljarden_euros_op/

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Terug een minister voor Milieu in plaats van een staatssecretaris zou al een stap vooruit zijn.

Jan de Stripman zei

@aad - Dank je !

@zelfstandig journalist - Dat is zeker...

Anoniem zei

Ben je verkiesbaar ?

Jan de Stripman zei

@ramirezi - Als ik er eerst lid van de VVD of PvdA voor moet worden, dan liever niet. Maar is het niets voor jou ?

Glaswerk zei

Jan, zie Aad.

martin zei

Heb zelfs even gedacht om PvdD te gaan stemmen. Als enige partij uitgesproken tegen groei. Maar aangezien ze een partij voor links en rechts wil zijn heb ik daar toch weinig fiducie in.

Een vijf prioriteitspunten voor zo'n ministerie heb je zo gemaakt.

Jan de Stripman zei

@martin - Ik ben blij dat ik geen PvdA heb gestemd ! Er gebeurt nu precies wat ik vreesde...

martin zei

Jan maar als je GroenLinks had gestemd had je ook de balen kunnen hebben. Ergens moet het toch vandaan kunnen komen. De SP richtte de blik volledig op de PvdA. Zelfs Remi Poppe zette een gematigde pruik over zijn wilde haren.

Druk van buiten op de politiek dat is volgens mij nodig. Weer lekker naar de jaren zeventig en dan modern. Anders weet ik het ook niet.

Jan de Stripman zei

@martin - Ik heb een 'kernenergie ? nee bedankt !' sticker op mijn scootmobiel !

En ik heb op de Partij v/d Dieren gestemd. Met gevolg dat ik op Prinsjesdag wat last had van plaatsvervangende schaamte...