zaterdag 22 januari 2011

Doe mee met de Tuinvogeltelling !


Hoewel ik nog steeds geen lid ben van Vogelbescherming Nederland, ik geef het met enige schroom toe, kreeg ik afgelopen week wel een mail met een oproep om mee te doen met de jaarlijkse Tuinvogeltelling. Dat komt vast omdat ik de afgelopen jaren ook mee heb gedaan.

Hoe kan dat nou ? Zal de oplettende lezer zich afvragen, want ik heb niet eens een tuin. Maar je mag ook de vogels op je balkon tellen en dat heb ik trouw gedaan. Sommigen zullen zeggen dat ik dat ook doe als er helemaal geen officiële vogeltelling is, maar zo erg is het nog niet, hoor.

Ik heb geen notitieblok op de vensterbank liggen. Maar ik kijk wel graag naar de vogels als die op mijn balkonnetje van het vogelvoer komen eten, dat is geen geheim. En om dan eens per jaar te turven hoeveel er van de verschillende soorten, in een half uur, langs komen, dat vind ik wel leuk.

De aantallen kunnen opgegeven worden op de website, www.tuinvogeltelling.nl en zo krijgen de professionele tellers hun jaarlijkse indruk van de meest voorkomende vogelsoorten. Vorig jaar namen zo'n 37.000 vogelliefhebbers die moeite en samen telden ze ruim een miljoen vogels.

Je kunt zelfs meedoen als je nog geen huismus van een ooievaar kunt onderscheiden, want op de website is een handig formulier te vinden, met daarop plaatjes van de meest voorkomende soorten.

De meest voorkomende soorten op mijn balkon staan hierbij afgebeeld, dus dat kan ook helpen. Tellen kan op zaterdag of zondag. Resultaten komen ook op de website te staan en worden ongetwijfeld ook bekend gemaakt in Vroege Vogels, het radioprogramma van de Vara.


Tekeningen en foto's – De Stripman

5 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Helaas, op mijn balkon neemt gemiddeld eens per jaar een duif plaats. Dat is het.

Beukmans zei

Het is altijd druk in mijn achtertuintje, komt omdat het een rotbende is.
Vogels schijnen daar van te houden, zakken zaad gooi ik er neer en de boom van de buren heb ik volgehangen aan mijn kant ;)
Met het voorjaar ruim ik alles wel weer op, voor nu is het erg gezellig om naar te kijken.
Er vliegt van alles af en aan, kan ze alleen niet uit elkaar houden en met tellen ben ik gestopt.
Ben de tel kwijt geraakt ;)

Fijn weekend Strip!

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Als die duif dat toevallig in dit weekeinde doet telt ie toch mee...;o)

@beukmans - Je hoeft maar een half uurtje te tellen. En vogels houden inderdaad van rommelig...;o)

Anoniem zei

Leuk balkon heb jij, hier is het vandaag zo stil, het lijkt wel of alle vogels zijn vertrokken.

Jan de Stripman zei

@antoinetteduijsters - Ik ben vooral erg blij met het uitzicht en dankzij de bomen hebben we hier al die vogels. Hoewel het momenteel redelijk rustig is...